Dla miast
Jak przygotować uruchomienie systemu roweru miejskiego?
Rower miejski pojawił się w Polsce około 12 lat temu. Pierwsze instalacje wykonane zostały w Krakowie i Szczecinku. Następnie przyszła pora na większe miasta Warszawę, Poznań i Szczecin. Dziś trudno jest nawet wymienić wszystkie miejscowości w których automatyczne systemy rowerowe działają. Tak burzliwy rozwój w dużej mierze możliwy był za sprawą funduszy europejskich.
Drogo i nie zawsze dobrze?
Trzeba też przyznać, że dotychczasowe systemy rowerowe za sprawą przyjętych założeń nie były tanie. Związane było to z bardzo wysokimi kosztami obsługi operatorskiej, na które składało się wiele czynników, w tym koszt relokacji rowerów pomiędzy stacjami, serwisu oraz utrzymania całodobowego centrum pomocy (Call Center). Wszystkie te czynności wymagały zaangażowanie dużej ilości pracowników, dodatkowo redukując efekt ekologiczny - rowery relokowane były z wykorzystaniem samochodów dostawczych lub ciężarowych zasilanych paliwem konwencjonalnym (najczęściej Diesel)
Odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań i wybierz najbardziej odpowiednie rozwiązanie
Miasta planujące zakup lub usługę i wdrożenie roweru miejskiego powinny odpowiedzieć sobie na szereg pytań
Najważniejsze - jaką funkcję ma pełnić rower miejski?
- Rekreacyjną czy transportową?
- A może ma uzupełniać istniejący system komunikacyjny dając możliwość dojazdu do pracy?
- Jaki rodzaj systemu chcemy zainstalować?
- Czy ma to być system Trzeciej generacji (infrastruktura opiera się o stacje rozmieszczone w stałych punktach miasta) czy czwartej generacji (rowery z autonomicznym elektronicznym zamkiem, które można zostawić gdziekolwiek) ?
- A może mieszany - część rowerów trzeciej i część czwartej generacji ze stacjami rowerowymi umożliwiającymi obsługę obu rozwiązań?
- Jak planować rozmieszczenie stojaków rowerowych? W miejscach najbardziej uczęszczanych?
- A może przy przystankach komunikacji miejskiej, z apliakcją na smartfon połączoną z dynamicznym rozkładem jazdy?
- Czy stacje rowerowe mają być trwale związane z gruntem? A może typu wolnostojącego, które korzystają z bezprzeowdowej transmisji danych GSM i zasilania solarnego i w myśl przepisów budowlanych nie wymagają zgłoszenia?
- Rower klasyczny czy elektryczny? Jeśli elektryczny, to jak rozwiążemy problem ich ładowania (dodatkowe pakiety akumulatorów czy stacje ładowania, koszt energii elektrycznej)?
- Usługa czy dostawa? Co bardziej się opłaca?
Dotychczas najczęściej spotykaną formułą była dostawa, instalacja i nadzorowanie działania systemu przez dostawcę rozwiązania. Oczywiście wygodną, bo uwalniającą samorządy od wszelkich problemów, ale niestety też bardzo kosztowną.
Inne podejście sprowadza się do zakupu systemu rowerowego (rowerów, stacji bądź stojaków do ich dokowania oraz systemu informatycznego) i powierzenia obsługi operatorskiej na przykład miejskiej spółce transportowej.
Trzecie, najbardziej efektywne kosztowo podejście to zautomatyzowanie procesów operatorskich tak, by relokacja dokonywana była przez samych użytkowników a w proces obsługi użytkowników zaprzęgnięte zostały systemy sztucznej inteligencji (AI).
Katalog pytań podobnych do postawionych wyżej jest znacznie obszerniejszy. Zespół FilFri Bikes z przyjemnością odpowie na wszelkie pytania związane z planowaniem Systemu Roweru Publicznego i pomoże dostosować rozwiązanie do aktualnej wizji inwestora.